Google Website Translator Gadget

Aug 21, 2011

Hujan Dunia..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulillah, Malam keberkatan Allah sudahpun pergi, Begitu juga malam Magfiratnya, Dan kini hanya tinggal malam-malam terakhirnya, malam perlepasan dari azab neraka.. Fasa terakhir ini jugalah, terjadinya malam Lailatul Qadr.. Entri kali ini bukanlah mahu bercerita fasal Lailatul Qadar tapi mahu mengambarkan kekesalan dan kekhilafan sesetengan pihak yang sering mengambil remeh tentang tawaran Allah yang julung-julung kali diberikan.. Lailatul Qadar yang datang satu kali dalam satu tahun, Satu Malam dari berpuluh-puluh malam dalam satu tahun, dan satu malam bersamaan satu ribu bulan beribadah.. 

Ibnu Kathir berkata: Allah swt menegaskan bahawa cinta dunia, kenikmatan yang ada padanya dan kemegahannya telah menyibukkan kamu dari berusaha mencari bekal di akhirat. Dunia ini begitu melalaikanmu sehingga maut menjemputmu lalu engkau berada dalam liang kubur dan menjadi penghuninya.
Imam Al-Ghazali ada merakamkan bahwasanya, Kehidupan dunia ini ibarat ular yang berbisa, lentuk liuk, lemah gemalai dan cantik bersinar karektornya, Tetapi Berbisa dalamnya, serta garang sifatnya. Begitulah sifat dunia, Dunia tidak membinasakan kita, tetapi kita yang membinasakan dunia.. Adakah seekor ular bakal mematuk dan melempiaskan bisanya tidak tentu hala tanpa ada sebarang situasi yang Meng-Trigger ular tersebut berkelakuan sedemikian.. Betul bukan..

Begitu jualah sifat dunia, Dunia Insya'Allah tidak akan meninggalkan kita selagi kita tidak meninggalkan Syariat Allah.. Dunia tidak pernah menjadi tempat bagi kita untuk melakukan sesuka hati kita, dan dunia tidak pernah pula menjadi tempat kita bersuka ria, bersenang lenang, dan bernafsu teruk.. Sering saya katakan, Dunia adalah ibarat padang yang luas, dan merupakan tempat untuk kita bercucuk tanam dan menyemai benih-benih akhirat yang bakal kita nikmati dan bakal kita petik diakhirat kelak.. 
Ulamak sufi turut juga mengatakan, Dunia Ibarat bayang-bayang, Bayang-bayang akan sentiasa mengekori kita dan menjadi peneman kita selagi kita berada dibawah limpahan cahaya, Ibaratnya, Siapa yang berada dalam cahaya Iman dan Taqwa nescaya, Dunia bakal berlari-lari dan berlumba-lumba mengejar mereka.. Barang siapa yang mengejar dan mengimpikan syiar-syiar Allah dari kemewahan dan kesenagan dunia, Nescaya dunia bakal berbondong-bondong mengekori kita.. Itukan Janji Allah, dan janji Allah itukan Pasti..

Persepsi saya, Dunia ibarat Hujan, Adakalanya hujan memberi Rahmat dan adakalanya Hujan mendatangkan Bencana.. Apabila kita mengejar akhirat dan keredhaan Allah, Insya'Allah Rahmat Allah datng melimpah-limpah menyuburi amal ibadah kita.. Namun apabila kita leka sedikit, dan asyik mengejar dunia, Hujan yang dianggap Rahmat kini bukanlah dianggap Rahmat lagi, Hujan itu kini menjadi bencana dalam bentuk Bah bagi kita.. Walaubagaimanapun, Hujan itukan datang dari Allah.. Dan setiap sesuatu itu semua datang dari Allah.. 
Ibnul Qayyim berkata: Perjalanan hidup manusia akan melewati alam kubur selepas kematian. Manusia tidak tinggal selamanya dan menetap di dalam kubur. Manusia (di alam kubur) sebagai orang yang datang menziarahinya, sama orang yang datang mengunjungi sebuah tempat lalu pergi beranjak darinya, sebagaimana keberadaan mereka di dunia sebagai pengunjung, bukannya menetap di dalamnya. Tempat menetap adalah surga atau neraka”
***************************************************

Sekarang, Let's make thing cleared, Tergerak hati menaip post yang panjang ini adalah sebab, Isu harini, Isu yang sama setiap kali menjelang Aidilfitri... Dimana, Pagi ini, Alhamdulillah, Dengan Rezeki Allah, dan dengan kekuatan dan kekuasaanya, dapatlah saya beraya dengan sepasang Baju melayu baru tahun ini. Tapi Itu bukan motifnya, Motifnya adalah, Masyarakat, Masyarakat Kini lebih berlumba-lumba dan lebih asyik mencari dan mempersiapkan diri bagi menyambut Aildilfitri dari sebuk menyiapkan diri dari menyhut peluang dan sahutan Allah iaitu Malam Lailatul Qadr-Nya.. Ingatlah, Peluang datang hanya sekali, dan sekiranya peluang yang sekali itu tersia-sia, Mungkinkah ada peluang yang sama Kelak?  

Disana lagu raya, disini Lagu raya, Disana orang sibuk mebeli baju warna Purple, di situ oarang sibuk membeli baju warna Hijau.. Haih.. Raya yang tidak pasti sibuk dikejarkan, Malam Lailatul Qadr yang dalam tidak sedar berlalu pergi tidak dikejar.. Oh Masyarakat, Dimana kita, disaat Peluang Allah itu datang menjengah, Dimana kita disaat Malam yang lebih baik dari seribu bulan datang meberikan sinarnya.. 

Saudara-saudari yang saya cintai kerana Allah, Tidak salah dalam kita bersiap menyambut Aidilfitri, Tidak salah bagi kita membeli belah bagi mngalu-ngalukan kedatangan Aidilfitri, Namun, Kejarlah apa yang dihadapn dahulu.. Kejarlah Malam Seribu Rahmat Allah itu, Perbayakkan, Qiya Mulail kita, Perbayakkan tadarus kita, dan berbayakkan zikir kita.. Bukan sibuk perbanyakkan, kuih muih, bukan sibuk perbanyakkan baju raya, dan sibuk percantikkan diri menjelang Aidilfitri, Tetapi perbayakkan lah amal, dan percantikkanlah ibadah dalam bulan Ibadah dan Bulan Pesta ibadah ini.. Jadikanlah, Ramadhan kali ini, Ramadhan yang menjadi sebahagian dari Catalys dalam kita memperkuatkan dan memperindahkan Komunikasi dan hungan kita dengan tuhan sekali alam.. Insya Allah.. 
“Sesungguhnya Kami menurunkan al-Qur’an pada malam al-Qadar, tahukah engkau apakah malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Rabb mereka (untuk mengatur) segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sehingga terbit fajar.” (al-Qadar, 97: 1-5)
Dan pada malam itu dijelaskan segala urusan yagn penuh hikmah:“Sesungguhnya Kami menurunkan pada suatu malam yang diberkahi dan sesungguhnya Kami lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, (iaitu) urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” 
Terkadang menulis kerana concern, Namun akibat Concern itu terkena batang hidung sendiri.. Moga Allah mengurniakan Rahmat dan Nikmatnya buat kita, dan menjadikan Ramadhan ini Ramadhan terbaik dan meyampaikan kita pada Malam Lailatul Qadr-Nya.. Insya'Allah..

1 comment:

cimie said...

kadang2 kita lupa.. kadang2 juga kita langsung tak tahu.. dunia hanya sebagai tempat persinggahan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player