Google Website Translator Gadget

Aug 23, 2011

Jika Kau Ku Temui..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulillah, Dengan Izin Allah, dapat lagi Entri Blog ini diperbaharui.. Malam 21 sudah, Malam 23 pun Sudah.. Kini Malam ke 25, 27 dan 29 menunggu tiba.. Subhanallah, Seakan-akan Ramadhan kali ini berlalu lebih cepat dari Ramadhan Lepas-lepas, Namun, dalam kepantasan waktu berlalu, Subhanallah, Malam ibadah-ibadah ku seolah-olah tidak puas, dan sekira ada daya ku tidak mahu rasanya Ramadhan Kali ini berlalu Pergi, Tapi Nabi pernah berkata, Janganlah kita bertuhankan Ramadhan, Namun sebaliknya bertuhankanlah kita Allah yang Kekal.. 

Alhamdulillah, sakit pinggang, menghambakan diri, sakit kepala dan sakit badan menahan rasa megantuk saban hari tidak menjadi sesuatu yang membebankan, tapi sebliknya menjadi benteng dan menjadi tembok bagi kita menebalkan Iman kita.. Hati kecil selalu berkata, 
"Takpe sakit sikit-sikitni, nanti Insya'Allah, sakit-sakit ni boleh tolong kita jawab depan Mahkamah Allah kelak, Takpe sakit sikit-sikitni, Sakit dunia mengejar ibadah dan keredhaan Allah insya'Allah, membuahkan hasil kelak.." 
***********************************************

Walaupun entri kali ini macam terlambat sikit, Tapi Takpa Insya'Allah, Niat untuk menyampaikan itu biar allah sahaja yang tentukan.. Ok, Tips of The day.. Tips Untuk mengejar dan berdating dengan Malam Lailatul Qadr Allah.. Insya'Allah, Bersama-sama kita dapat memperoleh Manfaatnya.. 

  • Bersedia untuk merebutnya dari sekarang terutama disegi keyakinan, Yakin bahawasanya Malam Allah itu bakal menemui kita,  kesungguhan mengosongkan 10 malam-malam terakhir tersebut untuk tujuan beibadah, berqiamulail dan tadarus Quran semata-mata, tidak untuk kesibukan lain. Kalau sibuk pun, Takkan takda masa untuk Allah kot, Nikmat Allah tu setiap masa kita nikmati.  Kuih raya, Baju Raya, Langsir raya itu semua boleh tunggu, Malam Allah ini datang satu tahun sekali je, itu pun satu Malam je,  Raya hangpa semua boleh raya sebulan kan.. Save lah time sikit untuk Date dengan Allah..
  • Memahami bahawa dimana jawatan, kedudukan dan kesibukan kita di dunia ini, tujuan utama manusia dijadikan ialah untuk beribadah kepada Allah S.W.T dengan penuh keikhlasan, bersedia untuk hari (Akhirat) yang tiada gunanya lagi harta dan anak-anak, melainkan orang yang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera. Nanti kat Akhirat Kelak Allah tidak tanya, Baju raya korang tahun 1432H hari tu warna apa, Berapa riyal harganya.. Tidak Bukan.. Fikir-fikirkanlah Yea..
  • Putuskan dari sekarang masjid mana yang akan kita gunakan untuk iktikaf, siang dan malam, samada sebahagian atau 24 jam sehari. Kalau tidak mampu 24 jam, Ambil lah 20-30 minit sebelum atau selepas solat Fardu duduk sebentar niat Iktikaf dan tadarus, Insya'Allah, Walaupun sebesar zaraf pun akan dihitung kat akhirat kelak.. Kalau ade Qiyamulail Jemaah. Alhamdulillah, Kalau tidak ada Kita buat lah sendirian.. Ibadah kita bukan nak suruh orang tengok Ibadah kitakan Lillahita'ala..
  • Dapatkan teman agar sama-sama dapat melakukan ibadah tersebut secara berjemaah. Kalau takda teman, Kawan-kawan semua sibuk, Kita teruskanlah ajak mereka, dalam masa yang sama, kita tunjuklah keseronokan kita beribadah, Moga-moga Allah kurniakan cahaya kepada mereka agar terbukak hati dia nak ikut dan teransang untuk rasa seronok beribadah.. Insya'Allah..
  • Jika anda bekerja di bawah majikan, kenalpasti hari-hari yang akan dimohon cuti agar dapat lebih hari untuk beriktikaf di masjid. Jika anda tidak dapat mengambil cuti kerja, anda boleh cuba berktikaf di masjid sepenuhnya dalam cuti hujung minggu pada hari Sabtu dan Ahad. Kalau tidak boleh cuti, Mintaklah Bos-bos tu izin Mintak masuk Lambat sikit kerja.. Akhirat kita kejar, dunia jagan pulak kita tinggalkan..
  • Jika anda seorang pelajar, cuba habiskan kerja-kerja rumah atau assignments dari sekarang agar tidak tertimbun pada 10 malam terakhir Ramadan. Beli tiket balik kampung lebih awal agar tidak disibukkan mencari tiket nanti. Yang ini terkena batang hidung sendiri, Assingement semua, Kita cubalah buat lepas balik Qiamulalil kita, Insya'Allah lama-lama selesailah.. Kalau nak balik Kampung tu, Pilih lah tiket awal pagi, supaya tidak penat dan ada masa untuk kita Tarawikh dan Qiamulail malamnya..
  • Bersedia untuk Aidil Fitri lebih awal agar kita tidak disibukkan nanti dengan membeli belah, memasang langsir, membuat kuih-muih, menyiap atau menjahit pakaian Raya dan sebagainya seperti yang sering berlaku pada ramai orang yang kurang memahami dan menghayati kelebihan 10 malam terakhir Ramadan. Jaganlah kita sibuk nak kejar dunia last-last Ramadhan ni, Allah dah bagi masa lama dah, 10 malam yang terakhir juga nak sibuk raya.. Sparelah time untuk Allah.. Time nikan Allah tengah bagi kita hadiah dan ganjaran.. Hidupkanlah malam-malam Ramadhan, supaya hadiah dan ganjaran Allah itu kita perolehi..
  • Memahami bahawa asas perubahan ke arah kebaikan pada seseorang bahkan pada sesebuah umat ialah pembaikan jiwa yang ada di dalam diri masing-masing. Madrasah 10 Malam Terakhir Ramadan yang bakal dilalui boleh turut membantu mencapai ke arah perubahan tersebut. Insya'Allah.. Jadikanlah Ramadhan ini pemagkin bagi kita lebih dekat dengan Allah. Justeru dapat terus beristiqomah dalam beribadah kepada Allah sehingga tiba Ramadhan yang akan datang.. Insya'Allah..
p/s - olahan semula dari, http://www.iluvislam.com
“Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) telah datang kepada kamu, dalamnya ada malam yang amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia telah kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang telah diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah”. (riwayat Ibnu Majah)...

Wallahu'Alam.. 

1 comment:

cimie said...

sama kita berjuang mencarinya malam itu.. insyaallah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player