Google Website Translator Gadget

Aug 8, 2011

Ujian, Wudhu dan Solat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


“Tiada seorang Muslim yang menderita kelelahan atau penyakit, atau kesusahan hati, bahkan gangguan yang berupa duri melainkan semua kejadian itu akan berupa penebus dosanya.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Mungkin ujian Allah itu kadang-kadang berat, mungkin juga kadang-kadang ujian Allah itu terlalu susah untuk dihadapi.. Tetapi percayalah tidaklah Allah datangkan sesuatu itu dengan sia-sia.. Bagi saya yang masih terkial-kial mencari keredhaan hidup didunia dan akhirat, Ujian Allah itu tidak ubahlah seperti cubit-cubit sayang Allah dekat kita, Tidak lengkaplah hidup kita kalau tidak ada ujian bukan... Ibarat kita solat, tidak akan lengkap dan sempurnalah solat kita tampa wudhu bagi menyucikanya dan memperbolehkan solat kita..
“Demi sesungguhnya Kami menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar.” ( Al-Baqarah, ayat 155)
Hakikatnya, bukanlah diturunkan ujian Allah itu untuk menyusahkan atau membebankan kita, Tapi sebaliknya ujian Allah itu adalah salah satu mediun dalam syllabus Allah mentalbiyah kita. Ujian Allah itu adalah bertujuan bagi menguji keiman dan ketaqwaan kita kepada Allah.. Sama ada kita seorang yang mudah goyah dengan ujian Allah atau seorang hamba yang bersikap sabar tawadhuk dan tawakal kepada Allah dalam menghadapi ujianya...

Berbalik kepada wudhu dan solat, Cara kta menangani ujian Allah itu haruslah bersifat seperti wudhu dan solat.. Dimana setiap solat itu wajib baginya kita untuk mengangkat wudhu, maka tidak akan sahlah solat sesorang itu  tanpa kehadiran teman rapatnya wudhu itu bukan.. Kita ibaratkan Solat itu adalah ujian Allah, Sebelum kita menunaikan dan mengerjakan solat wudhu itu haruslah diambil dengan sempurna dari Niatnya sehinnggalah rukunya yang terakhir iaitu membasuh kaki dan tertib itu tidak termasuk amalan-amalan sunat dalam wudhu yang digalakkan..

Wudhu itu dimulakan dengan berkumur-kumur membasuh rongga-rongga dan seterusnya di ikuti dengan membasuh muka berserta niat.. Begitulah kita menghadapi ujian Allah sehari-harian, Haruslah kita bermuhasabah diri dengan mengratapi dan menyesali dosa-dosa semalam dan membersihkanya, ibarat kita membasuh muka,  meratapi dan menyesalinya tidaklah cukup, haruslah diikuti dengan niat mahu berubah dan dan niat tidak mahu mengulanginya lagi, Ibarat kita mengangkat niat semasa mengangkat wudhu kita.. Nescaya jalan bagi menghadapi ujian allah itu bakal terbentang luas untuk kita..

Kemudian kita susuli dengan membasuh anggota-anggota badan seperti Mencuci anggota tangan, kepala, telingga dan kaki kita.. Hal ini tidak ubahlah seperti kita mengghadapi ujian Allah.. Sebelum kita menghadapi ujian Allah itu, Tangan kita haruslah suci dari melakukan perkara-perkara dosa dan sentiasa lah berdoa kepada Allah agar dikurnikan rahmatnya dan memperoleh keberkatanya hidup didunia dan akhirat.. Kepala dan pemikiran kita haruslah suci berserta yakin, Istiqomah dan tawakal kita hanya kepada Allah.. Ini kerana setiap ujian itu datang dari Allah dan hanya dari Allah jugalah penyelesaian setiap ujian itu..
“Doa itu bermanfaat terhadap kejadian yang sudah berlaku atau kejadian yang belum berlaku. Oleh itu, wahai hamba Allah, hendaklah kamu berdoa.” (Diriwayatkan oleh Ahmad, Ibn Majah dan lain-lain)
Membasuh telinga tidak ubahlah sepertika kita menjaga pendengaran kita dan memperdengarkanlah diri kita dengan ayat-ayat Allah serta memperdengarkanlah diri kita dengan zikir-zikir dan ceramah-ceramah yang bakal mempertingkatkan ketaqwaan kita terhadap Allah swt. Membasuh kaki adalah ibarat kita menyucikan dirikita dengan mempergerakkkan kaki kita kearah ketaqwaan Allah seperti berjalan bagi menunaikan solat berjemaah, berjalan menuju ke majlis-majlis ilmu, dan juga berjalan mengerjakan amal jariah hanya kerana Allah.. 

Akhir sekali sebelum kita menghadapi ujian Allah itu, tertiplah kita, seperti kita tertip setelah kita berwudhu.. Tertiplah kita dengan yakin dan taat dengan segala perintah Allah itu, tertiplah kita dalam menyelesaikan maslah dan ujian Allah itu, serta tertip dalam setiap perkerjaan kita semoga ujian Allah itu dapatlah kita hadapi dengan hati yang tenang dan keyakinan yang tinggi kepada Allah tuhan yang berhak menetapkan sesuatu kepada hambanya..  Ibarat kita redha dengan ketentuan Allah yang kita harus berwudhu sebelum kita mengerjakan solat-solat kita.. Insya'Allah semoga Allah mengurniakan kekuatan kepada kita dalam menghadapi ujian-ujianya..  
"Sesungguhnya jika Allah mencintai seseorang Hamba maka dia tenggelamkan hamba itu dengan ujian dan cubaan, Ingatlah sekiranya sesorang itu tidak pernah mengalami ujian dan cubaan maka ia jauh dari kasih sayang Allah"



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player