Google Website Translator Gadget

Aug 24, 2011

Kadang-kadang..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Ikhlas, Apa dia ikhlas.. 
"(Maksudnya): Diriwayatkan daripada Abi Hafsin Umar bin al-Khattab r.a, katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud): “Sesungguhnya segala amalan (ibadat) itu dinilai mengikut niatnya, dan sesungguhnya diberi ganjaran bagi seseorang itu (ganjaran) apa yang diniatkannya. Maka siapa yang hijrahnya kepada (keredaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (diredai) Allah dan Rasul-Nya, dan siapa yang untuk wanita hendak dikahwininya atau tujuan keduniaan yang diingininya, maka hijrah terpulang kepada apa yang diniatkannya.” (Muttafaqun ‘alaih).."
Pepatah melayu ade coretkah, "Mulut tempayan bolehlah kita tutup, Tapi mulut manusia.." Kadang-kadang apa daya kita nak menahan apa orang kata, Kadang-kadang kata-kata orang membuat hati kita terguris, dan kadang-kadang kata-kata orang buat kita rasa bersalah.. 

Tapi apakan daya kita insan yang lemah hanya mampu bersangka baik dan keep on beralah supaya keadaan menjadi harmoni kembali.. Buat apa kita nak kejar Redha manusia, sedangkan Redha Allah itu lah yang sepatutnya kita cari.. Mungkin jugak salah kita, mungkin salah kita dari segi kita approch mereka, bukan semua orang boleh terima ideology kita.. 

Kadang-kadang kita Ikhlas melakukan sesuatu itu kerana Allah, Tapi disalah tafsir pula.. Niat kita untuk mengingatkan, tapi telah disalah tafsir.. Takpalah selagi kita berlapang dada Insya'Allah, Allah pasti akan bantu kita.. Mungkin ini semua cara Allah nak Talbiyah hati kita, Allah nak uji keikhlasan kita dalam menyampaikan Syiar-syiarnya, serta dalam usaha mengajak kepada perkara Ma'ruf dan mencegah perkara Mungkar..

Kadang-kadang baru mahu buka mulut, Namun terus ditepis, baru mahu menyampaikan namun disuruh diam, disampaikan tapi dibuat tidak tahu pula.. Tapi tidak mengapa, Istilah Penat dalam menyampaikan itu Insya'Allah tidak akan pernah muncul..

Kadang-kadang bukan semua yang kita sampaikan pada pertama kalinya diterima, mungkin kali ke 2 diterima dan ketiga terbuka hatinya menerima.. Siapa tahu, itukan semua Rahasia Allah.. Biar Allah sahaja yang menetukan..Yang penting kita terus bersabar dan terus berusaha..

Tapi kadang-kadang mungkin apa yang kita sampaikan itu tidak kena pada masanya ataupun salah, Jangan terlalu Taksub dengan Ideology sendiri kerana setiap sesuatu itu datang dari Allah.. Dan ingatlah setiap inci apa yang kita lakukan atas bumi ini akan dihitung di Mahkamah Allah kelak.. Semoga apa yang kita lakukan dapat menjadi penyumbang dalam timbangan Mizan Allah kelak.. Insya'Allah..

P/s - Ikhlaskanlah niat dan hati dalam melakukan apa-apa sekalipun, Kerana hati yang ikhlas insya'Allah mendapat tempat dimata Allah, Walaupun sekecil zarah kerana itu mungkin lebih baik disis Allah..
Waallahu'Alam..

1 comment:

cimie said...

semoga berjaya.. selamat brjihad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player