Google Website Translator Gadget

Aug 15, 2011

Tirai Ramadhan..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 p/s - Entry ni extremely long, Kalau nak baca bacalah 
sehingga penghujungnya supaya beloleh Ilmu Allah itu, Insya'Allah..


Subhanallah, Pejam celik pejam celik, Alhamdulillah malam ke Limabelas Ramadhan baru je melabuhkan tirainya semalam.. Alhamdulillah, Allah itu maha besar, Dengan izinya Kita beristiqomah dalam mengerjakan Tarawikhnya.. Bagaimana Qiyamulail kita.. Allah Huakbar..

Malam Rahmat sudah pergi, Malam pengampunan kini dilalui, Malam perlepasan dari jahannam ditunngu pasti, Dan Malam Laitatul Qadar Insya Allah dinanti.. Subhananallah, Malam kelimabelas, Sungguh Gah bunyiknya, Sudah Separuh Ramadhan kita lalui, Dalam separuh Ramdahan berlalu, Separuh juga Jemaah-jemaah di masjid dan surau tewas.. 

Di Malaysia mungkin fenomena biasa, Awal Ramadhan Masjid dan Surau dibanjiri oleh makmum-makmum, Saf yang tidak pernah penuh kini penuh meniti Ramadhan.. Imam dan qariah masjid yang dahulu merungut kekurangan jemaah kini pusing memikirkan kebanjiran jemaah, Subhanallah..  Bukankah itu bukti keunikan Ramadhan, Bulan Rahmat dan bulan keberkatan. Ego setiap muslim itu dilabuhkan agar berduyun-duyunlah mereka datang ke Masjid dan surau meraikan malam-malam Ramdhan..

Hari berganti hari, Malam berganti malam, Perut berganti penuh, Mata berganti berat dan Rajin berganti Malas.. Haih itulah realiti jemaah di Malaysia.. Saf yang melimpah ruah sehingga keluar semakin hilang dan mengecut menjelang malam kesepuluh, Saf yang penuh didalam, kini menjadi separuh menjelang Ramdhan ke 15.. Masjid dan surau menjadi sunyi, Bazar dan pasar menjadi pengganti.. Menjelang 10 malam terakhir, Hanya muka-muka yang lazim dan orang yang sama sahaja yang melabuhkan tirai cintanya dan meratapi pemergian Ramadhan yang mungkin Ramadhan terakhirnya..

Malam 10 pertama, Mungkin ramai yang mengharapkan Rahmat Allah itu, Alhamdulillah, Tiba fasa kedua Alhamdulillah masih ramai lagi yang masih mencari dan menginginkan kemaafan dari yang esa.. 10 malam terakhir dan Fasa Terakhir, Subhanallah, Ramai yang sudah yakin dengan perlepasan dari Api neraka dan Jahannam Allah.. Permerhatian dan hati kecil berkata,
" Ramai dah yakin tempat dekat akhirat kelak kot, tu sebab tak ramai manusia yang peduli dan obses mahu meraih keampunan Allah. Justeru, urusan ibadah sudah menjadi sisi dan bukan lagi agenda utama, dan bazar-bazar dan pasar-pasar menjadi keutamaan.."
Andai kata mereka sudah tahu nikmat syurga, Mengapa mereka tidak mereka mengejarnya.. Dan andaikata meraka tidak jelas kepedihan dan kepayahan neraka.. Mengapa tidak dikejar perlepasan neraka itu.. 
"Disebutkan dalam kitab, jika seorang ahli neraka itu diazab dalam neraka lalu dimasukkan ke dalam api dunia, maka dia akan tertidur di dalam api dunia"
 Bukankah sudah jelas disitu, Api dunia yang tidak seberapa ini pun sudah melecur dan meraung dibuatnya, Apakan pula mahu dibandingkan dengan Api neraka yang sejauh 1000 perjalanan itu..Allah berfirman dalam al-Quran,
"..mereka tidak hidup, dan tidak pula mati.."
Itulah kejadiannya dalam neraka. Siksa ditanggung oleh segenap saraf dan otot, tanpa rehat. Tanpa reda, kita menanggung derita sampaikan jika Allah beri peluang untuk api dalam neraka ditukar dengan api dunia, maka kita akan terlena kerana berasa... lega?

Wahai sahabat, Ingatlah Ramadhan bukan hanya sekadar pasarnya, Ramadhan Bukan hanya sekadar pesta makanannya, dan Ramadahan bukan hanaya satu fasa menanti kegirangan Syawal.. Syeikh Yusuf al-Qordhawi dalam sebuah pesanannya berkata, 'janganlah kita menjadi hamba Ramadhan'.Ramadhan itu hanyalah bersifat sementara, Tetapi yang kekal Abadi itu Adalah Allah,

Lakukanlah ibadah kita Ikhlas kerana Allah dan redha kerana Allah, Bukan tunggu Ramadhan baru sibuk hendak mengerjakan ibadahnya.. Analisa saya, Kalau kita ini diberikan sepanjang tahun Ramadhan sekalipun, Kita ini tetap sama, Yang sebulan sudah kita mempersiakan, apatah lagi sekiranya setahun..
“Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk ke jalan yang lurus, Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai segala yang ada dilangit dan yang ada di bumi. Ingatlah! Kepada Allah jualah kembali segala urusan”. [asy-Syura 42:52-53]
 Dan rahmatKu meliputi tiap-tiap sesuatu; maka Aku akan menentukannya bagi orang-orang yang bertaqwa, dan yang memberi zakat, serta orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami, Iaitu orang-orang yang MENGIKUT Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi…… [al-A'raaf 7:156-157]
 Sudah terang lagi bersuluh, Allah meberikan kita peluang keemasan ini hampir setiap tahu, Peluang beribadah seperti beribadah slema seribu bulan, bersamaan 83 tahun 4 bulan, Andaikata kita meninggal tanpa sempat kita meniti Ramadhan akan datang, Andai kata kita meninggal tanpa dapat keampunan Allah dari Ramadhan kali ini, Bukankah kita ini tergolong orang-orang yang rugi.. Saya cuba menyampaikan, Yang lain terletak pada iman saudara dan saudari.. 


Saudara dan saudari yang saya cinta kerana Allah. Marilah kita mengejar peluang Allah ini, Sekiranya Allah itu mempunyai batas kesabaran, Saya percaya sudah Allah itu kecewa dan sedih melihat kita yang sering leka dan tidak pernah mengambil berat setiap peluang yang Allah berikan itu..

 p/s - olahan semula dari, http://iqbalsyarie.blogspot.com/
Waahu'Alam Bisawab..

Hati kecil ini degil dan sedih mahu meninggalkan Ramadahn, Malamku kutangisi dengan ketakutan dan kerisauan yang mungkin ini Ramadhan teakhir ku, Hati kerap beerdoa, Sekiranya ini Ramadahn terakhir ku, Jadikanlah Ramadahn ini, Ramadhan yang terbaikku sepanjang aku hidup ku yang sia-sia selama 20 tahun ini.. Ameeen..

2 comments:

cimie said...

:) manusia selalu lupa kawan, kadang2 hari ni dah ok.. esok buat balik benda tak elok kelmarin.. semoga pesanan anda dapat aku tatapi dengan ikhlas. agar diberikan nur dan hidayah untuk lebih menghambakan diri aku pada NYA.

Unknown said...

Insya'Allah.. Aku cuba apa yang mampu.. Yang lain datang dari Allah.. Dan Insya'Allah.. Aku takkan berhenti mengingatkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player