Google Website Translator Gadget

Aug 14, 2011

What If they Ask? Sequal..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Situasi Wanita dan Aurat 

Non-Muslim,
" Kenapa wak pakai macamni? Kenapa awak tak paki cam die, Die pakai tudung tapi tak macam awak, Awak pakai dah lah labuh, Lepastu tak nampak muke pulak, Tak boleh ke awak pakai Tudung tapi pakai baju macam biasa?.."
Muslimah
"Pertama sekali, Apa yang awak tahu aurat wanita itu Rambut sahaja bukan, Kerana Mejoriti wanita yang awak jumpe memakai hijab bukan..  Tetapi aurat wanita adalah lebih dari tu.. urat wanita islam merangkumi seluruh tubuh kecuali Muka dan tapak tangan.. Dan menutup muka ini adalah pilihan saya.. 
Non-Muslim
"Maksud awak, semua tubuh kecuali muka dan tapak tangan, Saya tengok wanita islam lain pun begitu juga, Meraka memakai tudung, mereka memaki seluar dan mereka memaki baju berlengan panjang, Itu dikara menutup aurat juga bukan..?" 
Muslimah
"bagaimana sekiranya saya berkata bahawa cara mereka salah, Ya memang tidak dapat disangkalakan lagi, mereka Memakai hijab, mereka menutup seluruh tubuh kecuali tapak tanagn dan muka.. Tetapi adakah mereka menutup bentuk tubuh badan mereka dengan baju itu..
Non-Muslim
"Tapi mereka tidak menampakkan tubuh mereka, Mereka tidak menampakkan kulit mereak selain dari muka dan tapak tangan.. Mereka menutup aurat tetapi mereka bergaya, tutp aurat tetapi stylo.. "
Muslim, 
" Baiklah, Awak mepunyai kereta bukan? Cermin kereta orang Kenamaan dan cermin kereta kita orang yang bisa-biasa ini apa bezanya?
Non-muslim
"Orang kenamaan, dia orang besar-besar nak privacy mestilah kene tinted cermin gelap semua.. Kalau tidak semua oranglah boleh tengok dia boleh intai dia dan ganggu dia, Cermin kereta kita.. Hurm.. Hampeh, siap panas matahari boleh tembus, Air-con pon tak rase kalau tengahari.. 
Muslimah
"Hah, awak sendiri telah telah menyelesaikan tanda tanya awak itu,  Didalam kitab kami Al-Quran ada tercatit, Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya..(Surah al-Nur: Ayat 31)."
Non-muslim
"Err.. Tidak paham..
Muslimah
"Kita ibaratkan perempuan yang berpakaian biasa itu kereta kita yang biasa-biasa, dan pakaian mereka itu ibarat kereta yang tanpa bercermin gelap.. Kita boleh melihat segala isi kereta itu bukan.. Kan sudah tiada privacy lagi disitu, Awak sendiri cakap yang orang kenamaan dan orang besar-besar itu perlu cermin gelap untuk menjaga privacy mereka, begitulahlah kami yang melabuhkan pakaian dan menutup muka kami ini.. Kami menjaga pakaian kami adalah bagi menjaga maruah kami dan personal privacy kami.. Bukan kami diberi pilihan untuk menutupnya, tetapi kami wajib menutupnya.. Waahualam..
Non-Muslim
Errr..
Muslimah
"didalam Al-Quran sekali lagi tercatat, ”Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuan mu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al Ahzab : 59). Saya harap semgoga penjelasan ini dapat membantu awak dalam memahami situasai wanita muslim..
Non-Muslim
Mungkin agak sukar untuk saya memahaminya, Tetapi saya cuba dan saya hormati keputusan awak itu..
Bersambung...
”Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim). 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player