Google Website Translator Gadget

May 31, 2011

"Berhala Moden"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Ada sebuah ayat di dalam Al-Qur’an yang mengisyaratkan bahwa suatu masyarakat sengaja menjadikan ”berhala” tertentu sebagai perekat hubungan antara satu individu dengan individu lainnya. Sedemikian rupa ”berhala” itu diagungkan sehingga para anggota masyarakat yang ”menyembahnya” merasakan tumbuhnya semacam ”kasih-sayang” di antara mereka satu sama lain.Suatu bentuk kasih-sayang yang bersifat artifisial dan temporer. Ia bukan kasih-sayang yang sejati apalagi abadi. Gambaran mengenai berhala pencipta kasih-sayang palsu ini dijelaskan berkenaan dengan kisah Nabiyullah Ibrahim ’alaihis-salam.

“Dan berkata Ibrahim ’alaihis-salam: "Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu sembah selain Allah adalah untuk menciptakan perasaan kasih sayang di antara kamu dalam kehidupan dunia ini kemudian di hari kiamat sebahagian kamu mengingkari sebahagian (yang lain) dan sebahagian kamu melaknati sebahagian (yang lain); dan tempat kembalimu ialah neraka, dan sekali-kali tak ada bagimu para penolongpun.” (QS Al-Ankabut ayat 25)
Di zaman sains dan teknologi ini ada di antara kita beranggapan telah meninggalkan segala sifat-sifat zaman jahiliyah,di mana ketika itu tuhannya atau pemujaannya hanya berhala atau patung seperti Lata, uzza, hubal dan perbuatan syirik bermarajalela ketika itu.

Di zaman moden ini masih boleh di letakan ketaraf jahiliyah walaupun bercakap dengan bahasa IT dan pernah menjangkau ke bulan.

Pada hari ini kita telah mengagungkan dan bersujud kepada berhala-berhala moden,seumpama penayangan atau pamiran tubuh wanita yang berbogel. Marilah kita renung sejenak apa yang telah berlaku pada hari ini,bukankah ini juga boleh di sifatkan sebagai berhala yang mana kita menyembahnya atau pemujaan yang digilai oleh para pemuja?

Pemujaan Pertama

Kita sendiri boleh melihat dan menyaksikan apa yang di lakukan oleh masyarakat di persekitaran kita. Kita dapati gambar tubuh berbogel merupakan hasil utama saudagar-saudagar dan usahawan di setiap iklan rokok, minuman keras, sabun ,pakaian, kamera hinggakan kepada ubat-ubatan dan berbagai jenis barang dagangan.

Gambar bogel atau separuh bogel amat banyak kedapatan di setiap poster, filem yang tidak lain tujuannya semata-semata daya penarik.Seolah-olah tiada jalan lain untuk menarik perhatian,gambar seperti inilah merupakan pokok pemujaan mereka. Ada juga segelintir masyarakat yang menampal poster-poster ini di dalam bilik tidur dan sebaginya sebgai perhiasan dan ada juga yang menggap mereka sebagai idola dan inspirasi bagi mereka menjalankan kehidupan harian. Adakah ini yang diajar oleh islam? Kita seharusnya mengambil iktibar dan contoh tauladan hanya daripada Muhammad SAW yang merupakan insan tauladan sepanjang zaman. Bukannya mereka yang sudah terang-terang melalaikan dan boleh menjebakkan kita kedalam perkara-perkara yang lagho dan juga boleh mebawa kepada zina hati dan perkara-perkara maksiat yang menyusul kemudian.

Selain itu, phonomena global yang digilai oleh para remaja juga turut merupakan salah satu dari unsur pemujaan moden ini. Dimana para remaja sering di momokan dan di sogokan degan hiburan dari luar sebagai contoh K-Pop yang sudah menjadi-jadi. Sehingga ada segelintir para pemujanya sanggup berhabis ratusan dan ribuan ringgit bagi menyaksikan gelagat si kafir bermata sepet dan bersuara keras ini. Bahkan terdapat juga anak-anak remaja yang cuba mengadaptasi kehidupan si kafir ini degan meniru cara berpakaian mereka yang menjolok mata dan tidak sesuai degan masyarakat muslim di malaysia. Nabi SAW juga bersabda,
“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk golongan mereka”.
Mahukah kita dianggap kafir diakhirat kelak kerana tergolong didalam masyarat tersebut? Tepuk dada tanyalah iman.

Hiburan yang di selitkan dengan unsur-unsur ini dan di iringi dengan lakonan yang mencucurkan air mata,menuntonkan detik peristiwa yang mendebarkan,detik pelakon yang menanggalkan pakaian ,diiramakan trompet,nyanyian,pantun seloka dideklamasi puisi,yang membangkitkan nafsu pendengar dan berahi adalah merupakan zikir,doa, dan tasbih moden yang melalaikan yang tidak di sedari oleh kita,

Pemujaan kedua 

Merupakan barang-barang berupa kemewahan seperti Tv,peti ais,rekoder,jam tangan emas dan gelang zamrud,anak membunuh bapa,pegawai melakukan rasuah,pemalsuan wang, untuk tujuan mendapatkan barang-barang mewah yang mereka mahukan.Barang-barang mewah jadi impian dan matlamat hidupnya.

Berhala ketiga 
fikiran-fikiran abstrak,teori dan mazhab politik yang di pimpin oleh seorang pengikut taksub melihat kebenaran oleh mazhabnya sahaja.kalau orang lain berbicara dengan mazhab lain mereka di gelar pengkhianat,murtad,fasik yang sepatutnya di bakar hidup-hidup.
Kalau kita ingin mengemukan pertanyaan;kepada siapakah yang lebih mirip bercirikan sifat-sifat berhala tersebut?Jawapanya mejoriti di kalangan kita menujukannya kepada diktator,presedent yang berkuasa mutlak,pemerintah -pemerintah yang zalim yang menguasai tampuk pemerintah yang di kelilingi oleh bomoh, pawang, dukun ,tukang pengampu, kaki munafiq, peniup trompet di sambut lagu kebangsaan dan berbagai-bagai sifat lagi.

Pemujaan Keempat 
penyembah jiwa dan pengikut hawa nafsu contoh seperti wanita penyembah kecantikan, pelakon di personakan oleh kemasyhuran. seniman menyembah seni-seninya, tokoh sesuatu jurusan mengkagumi ketokohannya,sijutawan bangga dengan kejutawanya.

Mungkin berhala diri tersembunyi dalam berhala besar seperti; Perasaan Perkauman; terhadap bangsa dan keturunan yang mana semua merupakan ciri-ciri keberhalaan dan unsur-unsur syirik.


Mereka yang menyembah Allah tidak mungkin jadi hamba Allah kalau tidak bebaskan diri dari semua perkara ini iaitu segala halangan kesibukan,ikutan dan pertentangan. Hati untuk Allah tanpa rasa ragu-ragu itulah ugama sebenarnya,
Firman Allah.
MAKA BARANGSIAPA YANG MENGHARAP AKAN PRRTEMUAN TUHANNYA HENDAKLAH KERJAKAN AMAL SOLEH DAN JANGAN IA SEKUTUKAN SESUATUPUN DALAM BERIBADAH KEPADA TUHANNYA (Al-KAHFI;110)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player