Google Website Translator Gadget

May 31, 2011

Neraca Anda?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Maksudnya,
(1) Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling, (2) Karena Telah datang seorang buta kepadanya (3) Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa), (4) Atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya? (5) Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup (6) Maka kamu melayaninya. (7) Padahal tidak ada (celaan) atasmu kalau dia tidak membersihkan diri (beriman). (8) Dan adapun orang yang datang kepadamu dengan bersegera (untuk mendapatkan pengajaran), (9) Sedang ia takut kepada (Allah). (10) Maka kamu mengabaikannya.
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa firman Allâh: “عبس و تولى” turun berkenaan dengan ‘Abdullah ibn Ummî Maktûm yang buta yang datang kepada Rasulullah saww, sambil berkata: 
“Berilah petunjuk kepadaku ya Rasulullah”. 
Pada waktu itu Rasulullah SAW sedang memberikan dakwah dan menghadapi para pembesar kaum musyrikin Quraisy, sehingga Rasulullah SAW berpaling daripadanya (‘Abdullah ibn Ummî Maktûm) dan tetap menghadapi pembesar-pembesar Quraisy. Kemudian Ibn Ummî Maktûm berkata: 
“Apakah yang saya katakan ini mengganggu tuan?” 
Rasulullah SAW: 
“Tidak”. 
Ayat di atas dan ayat berikut (sampai ayat sepuluh atau enam belas) menurut banyak ulama turun menyangkut sikap Nabi kepada sahabat beliau ‘Abdullah Ibn Ummî Maktûm, ketika Nabi Muhammad SAW sedang sibuk menjelaskan Islam kepada tokoh-tokoh kaum musyrikin Mekkah, atau salah seorang tokoh utamanya yaitu Al-Walîd Ibn Al-Mugîrah. Beliau berharap ajakannya dapat menyentuh hati dan pikiran mereka sehingga mereka bersedia memeluk Islam, dan ini tentu saja akan membawa impak positif bagi perkembangan dakwah Islam. Saat itulah datang ‘Abdullah Ibn Ummî Maktûm yang rupanya tidak mengetahui kesibukan penting Nabi itu lalu serta merta menyela pembicaraan Nabi saww memohon agar diajarkan kepadanya apa yang telah diajarkan Allâh kepada Nabi SAW. ini menurut riwayat, diucapkan berkali-kali. Sikap ‘Abdullah ini tidak berkenan di hati Nabi SAW, namun beliau tidak menegur apalagi menghardiknya, hanya saja nampak pada air muka beliau rasa tidak senang, maka turunlah ayat di atas untuk menegur beliau. 

Neraca Allah - Neraca Insan

Setiap manusia mempunyai lumrah mereka tersendiri, manusia mempunya pandangan atupun neraca mereka yang tersendiri. Hal ini termasuklah kekasih Allah Muhammad SAW. Di saat itu Nabi SAW merasakan dan berpendapat bahawa dakwahnya terhadap tokoh-tokoh kaum musyrikin Mekkah adalah lebih penting dan daripada pertanyaan dan juga persoalan yang dikemukakan oleh ‘Abdullah Ibn Ummî Maktûm hal ini kerana baginda merasakan bahawa dakwah beliau terhadapa masyarakat yang belum islam adalah lebih penting dari pada dakwah baginda terhadap 'Abdullah yang sudah mentauhidkan Allah dan bisa membezakan antara perkara yang zahir dan batil.

Namun neraca dan pandagan Bbaginda adalah bertentangan degan neraca Allah SWT, lalu turun lah wahyu iaitu Surah 'Abasa bagi menegur kekasihnya Muhammad SAW. Penggunaan kata عبس dalam bentuk persona ketiga,yang menunjuk Nabi SAW, mengisyaratkan betapa halus teguran ini, dan betapa Allah bersifat lembut dan penyayang dalam mendidik Nabi-Nya tanpa tidak menuding terhadap kesalahan beliau atau secara tegas mempersalahkannya.
Pada pendapat beliau musyrikin mekkah yang belum menganut agama islam seharusnya diberi keutamaan dalam berdakwah berbanding orang islam yang sudah benar dalam mentauhidkan Allah. HEndaklah diketahui bahawa keimanan meraka terhadap Allah dan Islam adalah bergantung kepada hidayah dari pada Allah. Sejurus turunya wahyu tersebut Muhammad SAW terus berpaling daripada orang musyrikin mekkah dan menjalankan kerja dakwahnya kepada ‘Abdullah Ibn Ummî Maktû. 

Neraca Insan - Neraca Allah

Apa yang menyedihakan masyarakat islam kini lebih memetingkan Neraca duniawi daripada neraca dan peraturan Allah SWT. Hal ini terbukti didalm negara kita sendiri dimana sistem pemerintahan kita amatlah bertentangan degan sistem pemerintahan Allah SWT yang Kamil lagi Muttakamil. Adakah ini neraca Allah yang kita jadikan pegangan dalam memerintah?

Selain itu, mentaliti masyarakat yang sering dimomokan dengan dengan agenda-agenda barat, ini ternyata apabila ramai muda-mudi yang tidak mampu melawan hawa nafsu yang ingin tampil cantik degan mendedahkan aurat mereka, mereka sering mempertontonkan perhiasan mereka dikhalayak ramai tanpa segan silu dan tanpa ada rasa keimanan dalam diri dan boleh menjebak kepada pelbagi masalah zina, Zina hati,zina tangan. zina mata mahupun zina kemaluan .  Rasulullah SWT bersabda yang maksudnya,
” Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan zina itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak minum arak, tidak akan minum arak tersebut semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak mencuri, tidak kan melakukan perbuatan itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak melakukan rompakanyang lazimnya menjadikan orang yang merompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan merompak semasa ia berkeadaan sempurna imannya.”
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya,
“Allah akan melaknat pemakan riba, yang memberi makan, dua orang saksinya dan juru tulisnya.” 
Hadis Rsullulah diatas terang menyatakan pengharaman riba dari sudut syariah mahupun dalam kehidupan seharian kita. Bahkan Allah melaknat mereka yang memakan harta riba. Namun senario hari ini issu riba bukan perkara yang ditidik berat kan lagi. Riba boleh didapati dimana-mana dan seolah-olah tiada penghujungnya seperti skim pinjaman, perbakan, insuran dan juga sistem bayaran microchip seperti kad kredit dan debit kad. Inikah Neraca Allah yang kita guna dalam kehidupan kita, adakah ini pandagan dan peraturan Allah yang kita amalkan? Anda jawab sendiri kerana setiap individu saya percaya mempunyai jawapanya.

Mahukan kita terus hidup berlandaskan Neraca dan pandagan manusia? Sesungguhnya neraca dan pandagan Allah adalah pandagan yang sempurna lagi menyempurnakan. Megapa kita harus pecah kepala memikirkan padangan dan neraca insaniah sedangkan Allah SWT telah menetapkan serta membekalkan kita degan pandangan, Neraca serta peraturan yang syumul didalam risalah agungnya Al-Quran. serta melalui akhlak Muhammad SAW kekasih agungnya. Fikir-fikirkanlah dimana landasan hidup kita dan dimana kita harus berpijak tanpa Neraca dan pandagan Allah ini? Insya'Allah marilah kita kembali mengagungkan wahyu Allah ini. Amin 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player