Google Website Translator Gadget

May 15, 2011

"Sirah" Tuntutan menutup aurat

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
 
Dari Abu said al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda,
”Lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki dan perempuan tidak boleh melihat aurat perempuan. Lelaki tidak boleh berselimut sesama lelaki dalam satu selimut tanpa pakaian dan perempuan tidak boleh berselimut sesama perermpuan dalam satu selimut tanpa pakaian.”
Pakaian adalah satu keperluan penting bagi manusia. Secara lahirnya, pakaian melindungi manusia, tetapi secara batinnya adalah lambang kemuliaan insan. Syarak mendefinisikan bahawa aurat adalah sesuatu yang wajib disembunyikan dan haram dilihat. Menurut pendapat jumhur ulama’, wajib menutup aurat dalam semua keadaan sama ada pada waktu solat atau di luar solat Secara keseluruhannya empat mazhab utama dalam fiqh Islam iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali menetapkan bahawa aurat bagi lelaki adalah antara pusat dan lutut manakala bagi wanita ialah keseluruhan tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan berdasarkan nas yang kuat daripada al-Quran dan al-sunnah.

Dari Umar Al Khatab,

Hafshah merupakan anak gadis Umar bin Khatab yang telah kehilangan suaminya dalam usia yang muda. Suaminya syahid dalam pertempuran di lembah badar ataupun perang badar. Umar menawarkan anak gadisnya kepada Uthman tetapi beliau menolak. Kemudian di tawarkan pada Abu bakar, namun Abu bakhar turut menolak. 

Akhirnya Muhammad SAW memutuskan Baginda sendiri akan meminang Hafshah. Sejak Hafshah menjadi isteri Rasullah, umar sering mengunjungi rumah MUhammad SAW dan sering juga melihat orang keluar masuk rumah baginda tanpa meminta izin Muhammad SAW. Bahkan turut juga melihat orang yang masuk ke bilik tidur Muhammad berbincang dengan para isterinya.  Umar juga melihat salah seorang isteri baginda berbincang dengan seorang lelaki dan pakaian yang dikenakan isteri Muhammad SAW pon menerawang (ditiup angin) hingga lekuku tubuhnya jelas kelihatan. 

Setelah kejadian itu Umar meminta agar anak gadisnya untuk mengenakan pakaian yang menutup tubuhnya. Umar segera menemui Rasullah untuk menceritakan kejadian yang dilihatnya itu. 

Dia berkata,
"Ya rasullah! aku melihat banyak laki-laki yang menjumpai isteri-isterimu dirumahmu itu. AKu tidak mengetahui maksud kedatangn mereka ke rumahmu. Alangkah baik sekiranya kamu memerintahkan isteri-isterimu menggunakan kain menutup tubuh mereka."
Namun pada ketika itu Muhammad sedang sibuk memikirkan masa hadapan madinah setelah kemenangan di badar dan mengatur strategi bagi memulakan perang perang khandak yang bakal melanda madinah tidak lama lagi. Muhammad SAw kembali kerumah dan teringat terhadap saranan yang disampaikan oleh umar. Untuk itu baginda mengajarkan kepada isterinya tatacara hubungan kaum lelaki dan wanita dan menyeru agar mereka dapat mengajarkan hal tersebut kepada para wanita muslimah lain.

Sehinggalah satu berlangsung nya perayaan perkahwianan anatara Muhammad dengan Zainab kerana bagi mengubah paradigmaberfikir terhadap keenganan dihati sahabat-sahabat mengahwini anak-anak angkat mereka. Zainab merupakan isteri kepada anak angkat Muhammad SAW yang merupakan keturunan bani HAsyim. Manakala anak angkat baginda merupakan hamba sahaya Saidatina Khadijah iaitu Zaid bin Haritshah yang dibebaskan oleh Muhammad SAW. Oleh kerana perbedaan kasta Zainab mengangap Zaid sebagai hamba manakala Zainab adalah majikan dan perkahwinan mereka tidak berkekalan. 
Didalam mjlis risepsi perkahwinan tersebut ketiga-tiga isteri iaiti Saudah, Aisyah dan Hafshah. Muhammad duduk bersama keempat-empat isterinya dan menjamu hidangan yang dijamu di atas wadah (dulang) sehingga semua tangan undangan terarah pada wadah tersebut.

Tanpa sengaja, Umar yang menghulurkan tangan pada wadah makanan itu melanggar tangan Aisyah. Wajah Aisyah merah padam kerana malu dan tersinggung begitu juga umar. Dengan berat hati umar memohan maaf kepada Aisyah  dan berkata kepada Muhammad SAW ,
"Ya Rasullah. Andai engkaumahu menerima sarananku waktu itu, sudah tentu tidak ada sepasang matapun yang dapat melihat isteri-isterimu."
Umar lalu mendesak Muhammad SAW untuk memerintahkan isteri-isterinya mengenekan furdah. Umar mengatakan bahawa kecantikan ketiga-tiga isterinya itu tidak boleh menimbulkan fitnah kepada baginda. Lalu MUhammad SAW memerintahkan isteri-isterinya mengenakan furdah. Tidak lama berselang baginda memerintahkan agar kaum wanita tidak meperlihatkan perhiasan mereka kepada kaum laki-laki  yang tidak memiliki pertalian mahram. 
RAsullah mengatakan bahawa para isteri bahawa mereka tidak sama dengan wanita-wanita yang lain dan tidak ingin terjebak dalam persoalan-persoalan peribadi. RAsullah membuat peraturan mengenai hubungan antara laki-laki dengan perempuan dan mengancam akan menjatuhkan hukumam yang berat bagi yang melanggarnya. 

"sesungguhnya menuntut aurat bukanlah perkara yang sia-sia, BAhkan merupakan salah satu ibadah bagi menjaga kehormatan seorang wanita agar mereka dipandang tinggi dan mengelakkan dari fitnah yang mendatang. Sesungguhnya muslimah sejati adalah muslimah yang menjaga dirinya dari dalam dan luar"
 Insya'Allah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player