Google Website Translator Gadget

Jan 29, 2012

Dimana Uhibbuki fillah..

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


"Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud)
Aku terus terduduk.. Terduduk termenung.. dimana rakan-rakan ku.. diamana rakan-rakan ku yang dahulu mengular dan mencucuk langit.. Kawan Setoing-toing mencari Tamatagh al-Alam... 

Aku yang terduduk memikir.. Hati kini kian bergelora seribu pertanyaan.. Mr. Brain tidak henti memikir dimana mereka, apakah bahagia mereka dan seronok mereka disaat aku menjauhi mereka.. Sudah dapatkah mereka, dan sudah puaskah mereka mengecapi keseronokan dunyawi.. 

Atau..
Sudah sediakah mereka untuk tiba dan menyambut tangan aku mendaki tangga bersama mencari Keredhaan Allah..
“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” (Riwayat Abu Daud)
Ya.. Aku sayang.. Aku sayang kamu semua.. Hanya Allah sahaja tahu.. Tapi Sayangku pada kamu tidak pernah melebihi sayangku Pada Tuhan dan Rasulku..

Sayangku... sehingga takut kamu semua tertimbun dengan keseronokan dunia, Sayangku.. sehingga gentar aku melihat kamu seolah-olah biasa dengan perkara dosa...

Dimana gentarmu wahai sahabat, 
dimana kau campakkan fitrahmu wahai sahabat...

Fitrah yang takut akan dosa..
Fitrah yang cinta akan amal ibadah..
Fitrah yang rindu mencari redha Illahi..
Fitrah yang merindui kehadiran Muhammad..
(Pada hari kiamat kelak) orang yang bersahabat saling bermusuhan di antara satu sama lain, kecuali orang-orang yang bertaqwa." (al-Zukhruf:67)
Tiadalah aku mahu kita berbalah disaat umat lain gentar berpeluh menunggu nasib...
Tapi mahulah aku kiranya kita saling bertaqwa, terus bersahabat sehingga disana nanti...
"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud)
Cukuplah bagiku sekiranya kita mencari cerminan bagi diri masing-masing.. 
Cerminan yang memantulkan Akhlak yang bertuhan dan Illah hanya Pada yang satu... Cerminan yang bukan bertuhankan nafsu dan keasyikan dunia... 

Dimana Uhibbuki Fillah ku..
Yang aku sayang dan Cintai kerana Allah.. 
Dan (Dia) Yang mempersatukan hati mereka orang-orang beriman. Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Surah al-Anfaal : 63)

"Kau tahu apa itu makna uhibbuki fillah?" .
"Mencintaimu kerana Allah," Ringkas jawapanya
Guys.. My prayers Is Always with you
In hope that one day we will walk hand in hand 
Hand in hand towards what Allah always wanted..

1 comment:

nasiha sakina mahadi said...

best bro ! (^^,)b

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player