Google Website Translator Gadget

Nov 9, 2011

"Eh Kenapa Takda Orang Like?"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Subhanallah, Setelah seketika lamanya senyap tanpa sebarang entry, Alhamdulillah, kini satu lagi entry menggamit hati untuk menulis.. 

Pernahkah anda Meng-update facebook anda, Dan tanpa disedari anda menunggu Status yang anda update itu untuk di-Like oleh Rakan-rakan anda.. Lagi banyak Like lagi seronok anda hendak meng-update status baru di Facebook anda..  Frankly speaking, Siapa yang tidak pernah rasa sebegini, Terus terang yang menulis ini juga kadang-kadang merasakan begitu dan kadang-kadang tidak boleh lari dari perasaan itu..  
Salah satu syarat sesuatu amalan itu diterima oleh Allah adalah amalan yang ikhlas dalam melakukanya semata-mata kerana Allah. Bukan kerana manusia, Bukan kerana mengejar pandangan keduniaan, bukan kerana menunjuk-nunjuk atau sebaginya..

Ingatlah, seseorang yang tidak ikhlas dalam amalanya, maka segala amal ibadat yang dilakukan adalah sia-sia dan ditolak oleh Allah, dan pokok-pangkal segala perbuatan kita adalah berdasarkan hati yang Ikhlas dalam mengerjakanya.. 

Tapi tidak dinafikan, Mungkin pada awalnya tujuan meng-Update status di Facebook adalah untuk memberi peringatan sesama muslim dan kenalan am-nya, Namun tidak mustahil niat yang pada asalnya murni dan tanpa cela kini dicemari oleh agenda-agenda Syaitan Laknatuallah yang cuba memesongkan hati anak-anak Adam itu, apabila ramai rakan-rakan yang Mennyukai status yang diupdate sebentar tadi dan kuantiti mereka yang meng-like status itu bertambah pada sekian-sekian masa..

Walau banyak mana mereka yang Like status itu, dan walau tiada siapa yang sudi Like akan status itu tidak membawa kemana, yang dibawa ke akhirat nanti adalah hati yang ikhlas dalam menyampaikan Ilmu itu.. Perbetulkan kembali niat kita, dan pereratkanlah kembalik hubungan Kita dengan yang Maha mencipta.. Insya'allah segala perurusan kita bakal peroleh kemudahan darinya.. Insya'Allah..

Waallahu'Alam..

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player