Google Website Translator Gadget

Jul 20, 2011

Tangisan ku Kerana-Mu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Dan seseorang yang berzikir mengingati Allah dalam keadaan sendirian, lalu berlinanganlah air matanya kerana takutkan Allah.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Tangisan itu mendatangkan kelembutan hati dan membangkitkan rasa takut kepada Allah. Saidatina Aisyah Ummul Mukminin menangis ketika membaca ayat al-Quran dalam sembahyangnya, yang bermaksud: “Maka Allah memberi kurnia kepada kami dan memelihara kami dari azab neraka.” (Surah al-Tur, ayat 27)
Dan menangis pula ketika membaca ayat Allah yang bermaksud: “Jika Engkau menyeksa mereka sesungguhnya mereka adalah hamba-Mu. Dan jika Engkau mengampuni mereka, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al-Maidah, ayat 118)
Saidina Umar al-Khatab berkata: “Seandainya ada seruan dari langit yang mengatakan: Wahai manusia, sesungguhnya kalian semua masuk syurga, kecuali seorang. Tentulah aku amat takut kalaulah orang itu adalah diriku.” Maka beliau pun teresak-esak demi membayangkan kengerian peristiwa itu.
Saidina Ali bin Abi Talib berkata: “Sesungguhnya aku menyaksikan sahabat Rasulullah SAW, tetapi kini aku tidak menemukan lagi orang seperti mereka. Sesungguhnya mereka berpagi-pagi dalam keadaan yang kusut, mata yang bengkak kerana menangis ketika qiyam pada malam hari. Mereka membaca al-Quran sambil berdiri, duduk dan berbaring pada lambung mereka. Mereka berzikir dengan tubuh yang bergoncang bagaikan pohon ditiup angin kuat sedangkan mata mereka basah oleh air mata sehingga membasahi pakaian mereka. Demi Allah, seolah-olah keadaan umat sekarang seperti umat yang semalaman dalam keadaan lalai.”
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Aku belum pernah melihat sesuatu yang boleh menyebabkan orang yang tidur terbangun lantas lari daripada satu ancaman seperti ancaman neraka.” (Hadis riwayat al-Tirmizi)
Ya Allah, Hatiku menagis, batinku managis, hanya keranamu Ya allah.. Seseungguhnya aku merasakan aku telah gagal dalam ujianmu  sepanjang hari ini Ya Allah.. Lemahnya aku sebagai Khalifah mu diatas muka bumi mu ini.. Lemah nya aku sebagai waris yang menjulang agama mu ini Ya Allah.. Lemah nya aku ini.. Mampukah aku menghadapi ujian mu yang lebih besar selepas ini Ya Allah.. Lemahnya aku Ya Allah.. Aku melebihkan Amarah ku dari pada kesabaranku.. Aku melebihkan Keluhanku dari Kesabaranmu.. Aku sedar Ya Allah.. Sesungguhnya Qda dan Qadar yang baik mahupun Buruk datang hanya dari pada mu Ya Allah.. 
 
Ya Allah.. Tangisanku  hanya untuk mu.. Tangisanku juga memujimu Ya Allah.. Tangisanku menggambarkan kesyukuran ku hanya kepada mu Ya Allah.. Tangisanku juga kerana rinduku kepadamu Ya Allah.. Makin hari ku rasa makin jauh dari mu Ya Allah.. Makin hari ku rasa Illahku kepadamu bukanlah sekuat dahulu Ya Allah.. Kuatkan lah Illah ku Ya Allah.. Bukan kepada perkara dunia.. bukan juga kepada harta benda.. Kuatkanlah Illahku hanya kepada Mu Ya Allah.. Tidak lah ku limpahkan Air Mata ku ini kalau bukan kerana mu Ya Allah..

Makin hari.. dosa-dosa ku tidaklah pernah ku insafi.. Dosa-dosa ku bukan lah ku cuba kurangkan.. Dan dosa-dosa ku bukan lah ku cuba lenyapkan.. Bahkan aku merasakan dosa-dosa ku makin bertambah dan tidak pernah kurang Ya Allah.. Ampunilah diri ku ini Ya Allah.. Ampunilah Anak Adam Ini Ya Allah.. Jangan lah kau pernah tarik kembali naikman Iman dan islam dari diri ku ini YA Allah.. Sesunnguhnya Aku kosong tanpa mu.. aku Lemah Tanpa mu dan hinalah aku tanpa Iman dan islam dari mu Ya Allah.. Ya Allah.. tetap kanlah ketaqwaan dan keimanan ku Hanya kepadamu Ya Allah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player