Google Website Translator Gadget

Jul 26, 2011

Impak Ramadhan?

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Alhamdulilah.. pejam celik - pejam celik tidak sampai seminggu lagi kita nak masuk bulan Ramadhan Alhamdulillah, dengan izin Allah dan dengan nikmat Allah yang tidak terhingga sudah ku persiapkan diriku untuk mengecap Ramadhan kali ini dari bulan Rejab lagi untuk menyambut Ramadhan kali ini.. Harap -harap degan ibadah ku yang tidak seberapa sepanjang bulan rejab dan syaa'ban yang sudah berlalu dapatlah aku beristiqamah dan menenpuhi Ramdahan kali ini degan penuh Berkat dan mulia, Insya'Allah..


Alhamdulillah.. Kita suma dah prepared untuk Ramadhan dari bulan rejab bukan.. Kita smua berdoa pada awal bulan rejab yang berbunyi di atas bukan.. Doa diatas berbunyik "Ya Allah berkatilah kami dalam bulan rejab dan bulan syaa'ban dan sampaikanlah kami ke dalam bulan Ramadhan.." Doa jelas menyatakan ayat "Sampaikanlah kami ke dalam bulan Ramadhan".. Bukankah Ramadah itu sudah pasti dan sudah ada.. Mengapa perlu lagi disampaikan?


Mungkin bagi kebayakan masyarakat menganggap hal ini sebagai remeh dan hanya sebahagian dari tatabahasa dan lengang-lengung ayat didalam doa.. Percayalah setiap perkara yang datang dari Allah itu bukan sia-sia dan tiada yang sia-sia di sini Allah.. Bukankah Allah itu maha merancang dan sebaik-baik perancangan datang hanya dari Allah... 


Mungkin sebahagian Masyarakat tidak memperhatikan bahwasanya,
"Mereka yang sampai kepada Ramadhan,  Bukan Ramadhan yang sampai kepadanya.."
Mungkin susah untuk difahami bagi sekali pembacaan, Cuba baca dua tiga kali dan renungkan ayat ini sebelum meneruskan pembacaan.. Mungkin anda akan dapat bigger picture selepas anda berfikir sejenak.. Tujuan saya menulis bukan hendak menyuap anda dengan bahan-bahan bacaan tetapi adalah untuk anda berfikir bersama.. 


................................................................................................................


Mungkin ramai diantara yang tidak perasan bahwasanya hari-hari mereka pada bulan Ramdhan hanyalah sama seperti hari-haro bulan-bulan yang lain cuma ditambahkan dengan rasa lelah dan letih serta tidak bertenaga kerana menahan lapar dan dahaga..

Bulan Ramadhan bukanlah hanya bulan Menahan Lapar Dan Dahaga, tetapi bulan Ramadhan adalah lebih daripada itu, Bulan Ramadhan adalah bulan Talbiah, Bulan Madrasah dan bulan penyucian.. Dimana Bulan Ramadhan adalah Bulan dimana Direct Talbiah atau pendidikan terus dari pada Allah, dimana Allah telah menetapkan bahawa didalam Bulan Ramadhan setiap Insan harus menahan Lapar Dahaga, Menahan Hawa Nafsu sama ada nafsu Amarah mahupun nafsu-safsu yang lain.. 

Apa guna kita berpuasa sekiranya kita tidak dapat mengawal nafsu Amarah kita? Apaguna kita berpuasa tapi kita tidak dapat mengawal pandangan mata kita, Apa guna berpuasa tetapi tidak dapat menahan nafsu, mata melihat perkara dosa, Nafsu telinga mendegar perkara dosa dan nafsu mulut memperuturkan perkara dosa? Itu tidak termasuk pula mereka yang degan bersahajanya mendedahkan aurat mereka.. Nauzubillah..  Apa kita dapat? dapat lapar dan dahaga sahaja, Namun nilai ibadah dan pahala berpuasa dapatkah kita rangkul?  


Ramai yang berpuasa tetapi hanya dapat pahala berpuasa, Bukankah bulan Ramadhan ini bulan bagi kita berlumba-lumba dalam mengerjakan ibadah, Ibadah wajib itu sudah Pasti wajibnya.. Ibadah sunat harulah disusuli dan dilazimkan.. Daripada duduk melepet bermain vedio game, menonton TV membaca komik dan melepak sana-sini menyemakkan permadangan adalah elok vedio game dan tv itu digantikan degan Zikrullah, masa membaca komik itu digunakan bagi mengkhatamkan Al-quran dan masa melepak sana sini itu diambil untuk mengulang kaji pelajaran.. Bulan puasa tidur pon dapat pahala.. Susah sangat ke nak carik pahala bulan Ramadhan ni? 

Hah tu hah dok pokpet pokpet becerita tak tentu hala bercerita hal orang. Kan baik sama-sama ambil Wudhu ambil Quran baca Quran dan Khatamkan sama-sama kan banyak pahalanya.. Subhana'Allah.. Tidak susah nak sampaikan Ramadhan kepada kita... Istiqomah, Tawakal dan Yakin degan Allah sudah cukup.. Ibadah sunat jangan lupa pulak.. Satu hari satu Sunnah pun jadi.. Alhamdulillah dapat juga kita amalkan segala amalan-amalan Nabi.. Insya'Allah sama-samalah kita berusaha untuk sampai kepada Ramadhan.. Saya juga ingatkan diri saya dan anda semua.. Insya'Allah..



Ingatlah, 
Jangan sampai  Ramadhan itu sampai kepada kita, tapi sebaliknya KITA YANG KENA SAMPAI KEPADA RAMADAN ITU"

Waallahu'Alam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player