Google Website Translator Gadget

Oct 27, 2011

Anak Muda, Jom Rebut Lima Perkara..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ




Hey Anak muda, Ya Kita Anak muda... Sadarkah kita bahawasanya kita adalah golongan pelapis? Pelapis yang bakal menjadi pengganti kepada pemimpin yang sedia ada, Tidak kiralah sama ada pemimpin yang Corrupt atau amanah, at the end of the day still were the one who gonna replace them... Tidak perlu fikir terlalu jauh, Lambat laun kita juga bakal menjadi pemimpin kepada keluarga sakinah kita kelak.. Tidak begitu?

Sekali lagi, Sadarkah kita bahawa antara Tujuh golongan yang bakal mendapat perlindungan Allah kelak diketika tiada lagi pelindungan dan naungan selain dari naungan-Nya sahaja adalah kita Anak-Anak Muda? Golongan muda yang sering mengabdikan diri dan mentaati perintah Allah serta menjauhi larangan-Nya adalah antara Tujuh golongan yang bakal mendapat perlindungan Allah pada akhirat kelak. Siapakah Golongan muda itu? Kau aku saudara dan saudari sekalianlah Golongan Muda itu.. 

Bukhari dan Muslim merekodkan dalam satu hadis Rasullullah SAw memberitahu:
"Tujuh golongan yang bakal dilindungai Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali perlindungan-Nya ialah anak-anak muda yang hidup sentiasa menghambakan diri kepada Allah" 
Infact,  Rasulullah SAW selalu berpesan dalam sebuah hadis yang direkodkan oleh Al-Hakim, Baginda bersabda, 
"Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara iaitu hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, masa lapangmu sebelum sibukmu, masa mudamu sebelum masa tuamu dan masa kayamu sebelum miskinmu"
Dan hadis lain juga turut merekodkan Jamaah Rasulullah SAW mengingatkan, 
"Wahai anak-anak muda, sesiapa di kalangan kamu mampu untuk berkahwin maka berkahwinlah kerana ia mampu menjaga pandangan dan memelihara kemaluanmu"
Justeru, Golongan muda macam kita semua yang bertenaga dan sihat tubuh badan ini dinasihatkan supaya menggunakan masa muda dengan perkara-perkara yang mendatangkan manfaat dan merebut keredhaan Allah AWJ.  

Dari At-Tarmizi merekodkan dalam satu hadis, Nabi SAW menjelaskan,
"Tidak melangkah seorang hamba pada hari akhirat sehingga dia ditanyakan apakah yang telah dilakukan semasa usia mudanya, dari mana dia memperolehi hartanya, dan kemana dia membelanjakan harta itu serta apakah yang telah digunakan dengan ilmu yang ada padanya" 
Hey Anak muda, Ya anak muda.. Bukankah kita golongan yang mempunyai banyak kelebihan berbanding mereka yang terlebih dahulu Usianya..  Rasulullah SAW sendiri menegaskan hal ini dalam wasiatnya kepada Umat Islam seluruhnya.. 

Tidak sedarkah kita Anak muda, Di saat Nabi Muhammad SAW berada dalam kesusahan ketika zaman awal kemunculan Islam, golongan mudalah yang banyak membantu baginda sedangkan golongan berumur kaum Quraisy pula menjadi kepala yang menentang dakwah baginda.. 

Anak muda, Tidakkah kita rasa beruntung jika masih ada diantara kita anak muda pada zaman ini yang meninggalkan kekhilafan dunia dan meninggalkan hiburan dan keseronokan dunia semata-mata kerana ingin mencari redha dan cinta Ilahi. 

Wahai Anak muda, Isilah masa terluang kita dengan tidak membuang masa ketempat sia-sia dan penuhilah masa kita dengan amal ibadat untuk mendekatkan diri kepada Allah AWJ.. 

Anak Muda, Anak Muda.. Dan Anak Muda.. 


Waallahu'Alam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player