Google Website Translator Gadget

Sep 13, 2011

Kerana Kesempurnaan Hanya MilikMu

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
“Sesungguhnya, Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan, “Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?” Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.”(Al Baqarah, ayat 26)
 
"Down syndrome (DS), also called Trisomy 21, is a condition in which extra genetic material causes delays in the way a child develops, both mentally and physically. It affects about 1 in every 800 babies."
 
Firman Allah dalam surat Az-Zumar ayat 62 yang berbunyi:
Dan mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya, padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya. Maha suci Allah dan Maha tinggi Dia dari apa yg mereka persekutuka"
Dikemulian Asar.. Disaat hati tenang menanti laungan Azan dari Tok Bilal, Terkesima hati dan  terkedu lidah melihat seorang kanak-kanak Down Syndrome yang dengan penuh kesempurnaan yang telah Allah berikan kepadanya, Dia menghulurkan tangan kirinya bagi berjabat tangan dengan seorang pemuda yang juga Khusyuk menantikan laungan Azan Asar dari Tok Bilal. Ya Tangan kiri, Hati ini mula tersenyum sendiri melihat karenah anak kecil ini. 

Mungkin kesempurnaan anak kecil ini tidak terpancar dari lahiriahnya. Namun kekuasaan Allah itu mendahului segalanya.. Hati ini sering kali luluh melihat karenah anak-anak Down Syndrome. Kesucian dan Kemuliaan anak-anak istimewa ini tidak siapa mampu sangkalkan. Kemulian Cahaya keimanan yang terpancar di wajahnya, Kemanisan iman yang terpancar disenyumanya dan kesempurnaan tingkah lakunya hanya datang dari Allah..

Sesungguhnya hati ini kerap kali tersentak dan terpana melihat keindahan ciptaan Allah yang sempurna ini.. Dan senyuman tidap pernah letih terukir melihat gelagat anak-anak  ini.. Subhanallah..

****************************************
 
Mungkin ada kalangan ibu-bapa yang merasa terhina, dan mungkin ada ibu bapa yang berasa seperti anak-anak DS ini membebankan dan tidak dapat menerima kenyataan bahawa anak mereka DS. Namun ingatlah setiap perkara itu ada hikmahnya dan ingatlah "Special kids are given to the special parents!"..
 
Ya anak yang istimewa adalh untuk ibu bapa yang istimewa.  
 
Physically kanak-kanak DS mungkin dianggap cacat dan mungkin dianggap tidak sempurna. Namun diseblik ketidak sempurnaan itu terdapat kesempurnaan yang tersirat. Mungkin mereka tidak sempurna dari segi pemikiranya, dan mungkin mereka tidak sempurna dari segi tingkah laku mereka dan dari segi faktor luaranya juga. Namun segala kesempurnaan itu hanya milik Allah, dan tiada satu pun yang sempurna dia atas muka bumi ini selain Allah. 
 
Mengapa perlu menagung keluh kesah memikirkan nasib bakal melanda akibat menagung anak-anak DS yang dianggap sebagi mendukung biawak hidup. Mengapa sibuk memikirkan malu yang bakal ditanggup akibat dari anak DS..
 
Ada ketikanya anak DS ini lebih sempurna dari kita, Sesungguhnya mereka tiada daya berbuat apa-apa.. Dan sesungguhnya mereka terlepas dari segala ikatan hidup didunia dan terlepas dari segala syariat akibat dari kesempurnaan yang Allah telah berikan kepada mereka.. Mengapa sibuk mengeluh dan merungut menjaga Anak DS sedangkan mereka sudah dijamin syurga dari Allah, Mengapa sibuk mengeluh dan merungut anak DS sedangkan mereka sudah di jamin perlepasan dari Neraka Allah..
 
Bukankah kita patut merasa bangga, Bukankah kita patut berasa selesa kerana menjaga dan memelihara Ahli syurga ini.. Dan bukahkah kita patut merasa gembira kerana sudah tercatit didalam keluarga kita bahwasanya terdapat Ahli Syurga.. 
"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun." 
(Hadis riwayat Imam Tirmizi).
Namun bukan mudah unttuk menjaga Ahli Syurga, Oleh kerana itulah, "Special kids are given to the special parents!"..
“Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (QS  Al-Insyirah: 5-6)

Waallahualam..

1 comment:

cimie said...

sungguh.. mereka tidak diwajibkan bersolat dan berpuasa.. kerana mereka makhluk yang TERistimewa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player