Google Website Translator Gadget

Sep 17, 2011

Dek Kerana Manusia..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"Alhamdulillah, Ya Allah, Finally jumpa juga dengan kisah penuh dengan kebesaran-Mu ini.. Sudah lama niat hendak menaaip cerita ini sejak dengar dari surau tempoh hari, tetapi ketidak sempurnaan hamba-Mu ini mengatasi segalanya, dek kerana takut akan tersalah riwayat dan tersalah dalam menyampai makna sebenar kisah ni ku tangguhkan niat ku ini.. Tapi Alhamdulillah.."


Al-kisah..
Dalam sebuah riwayat menceritakan, pada suatu hari Luqman Al-Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut daripada belakang. Melihat tingkahlaku Luqman itu, setengah orang pun berkata; 

“Lihat itu, orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki”. 

Setelah mendengar desas-desus daripada orang ramai, maka Luqman pun turun daripada himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu. Melihat yang demikian, maka orang di kawasan itu berkata pula; 

“Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki himar itu, sungguh kurang adab anak itu”. 

Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian orang ramai pula berkata lagi; 

“Lihat itu, dua orang menaiki seekor himar, sungguh menyeksakan himar itu”. 

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun daripada himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata; 

“Lihat, dua orang yang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dikenderaikan, membazir”. 

Dalam perjalanan ke rumah, Luqman Al-hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya; 

“Sesungguhnya tiada seorang pun terlepas daripada percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan pertimbangan Allah s.w.t sahaja (pandangan manusia yang baik boleh diambil). Barangsiapa mengenali kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap sesuatu”
Kadang-kadang hati ini tewas..
Kadang-kadang hati ini juga lemah..
Tewas serta lemah dek kerana Manusia..
Tewas serta lemah dek kerana pandangan Manusia..

Tetapi..
Tetapi aku lupa..
Tetapi aku lalai dan Alpa..
Pandangan Allah itu tetap the First ever Though..
Dan Pandangan Allah itu jugalah yang paling mulia of them All..

Ya Allah,
Makin hari..
Makin hari aku makin tewas..
Tewas dengan hanya kata-kata..
dan tewas dengan hanya lidah dan pandangan..

Ya Allah..
Menyarungkan kain sarung di surau campusku sahaja aku tewas..
Menelaah kitab-Mu di tempat awam sahaja aku hampir tewas..
Bagai mana Jihad Fisabillah ku kepada-Mu mahu ku pertaruhkan..
Ya Allah.. Aku semakin lemah, Dan tidak mahu aku tetap lemah..

Ya Allah, Ya Allah.. Ya Allah..
Aku tewas, dan janganlah kau biarkan aku terus tewas..
tidak sanggup aku menjadi muslim yang terus lembik..
tidak sanggup aku melihat agamaku dipandang sunyi akibat kelemahan ku ini..

Aku tidak kuat, Aku Lemah dan Aku lembik..
Tetapi aku yakin, Ya Allah engkau terlalu dekat..
Lagi dekat dan hampir dari Nadi ku sendiri..
Ya Allah, Ya Rahman.. Ya Rahim..
Kau kurniakanlah kudrat dan dayaMu kepadaku..
Kudrat dan daya-Mu kepada ku yang Hina ini..
Kerana tida kudrat dan daya ku sekiranya tidak dariMu Ya Allah..
Ameen Ya Rabbul Al-Amin..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player