Google Website Translator Gadget

Jun 23, 2011

"Logik ke Isra' Mikraj ni?"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Pada malam dijalankannya Rasulullah saw dari Masjidilharam datanglah kepadanya tiga orang pada saat sebelum turunnya wahyu, sedangkan Rasul pada waktu itu sedang tidur di Masjidilharam. Kemudian berkatalah orang yang pertama: “Siapakah dia ini ? Kemudian orang kedua menjawab: “Dia adalah orang yang terbaik di antara mereka (kaumnya). Setelah itu berkatalah orang ketiga : “Ambillah orang yang terbaik itu. Pada malam itu Nabi tidak mengetahui siapa mereka itu, sehingga mereka datang kepada Nabi di malam yang lain dalam keadaan matanya tidur sedangkan hatinya tidak tidur. Demikianlah para Nabi, meskipun mata mereka terpejam, namun hati mereka tidaklah tidur. Sesudah itu rombongan tadi tidaklah berbicara sedikitpun kepada Nabi sehingga saatnya mereka membawa Nabi dan meletakkannya di sekitar sumur Zam-zam. Kemudian Jibrilah di antara mereka yang menguasai diri Nabi, lalu Jibril membelah bagian tubuh, antara leher sampai ke hatinya, sehingga kosonglah dadanya. Sesudah itu Jibril mencuci hati Nabi dengan air Zamzam dengan menggunakan tangannya, sehingga bersihlah hati beliau. Kemudian Jibril membawa talam yang terdapat di dalamnya bejana dari emas yang berisi iman dan hikmah. Kemudian dituangkanlah isi bejana itu memenuhi dada beliau dan urat-urat tenggorokannya”. (H.R. Bukhari dan Anas)
Bahwa Nabi saw bersabda : “Datang kepadaku seseorang (Jibril). Kemudian ia mengeluarkan hatiku. Setelah itu dibawalah kepadaku piala yang terbuat dari emas yang penuh dengan iman, lalu ia mencuci hatiku. Setelah itu menuangkan isi piala itu kepadaku. Kemudian hatiku dikembalikannya seperti sediakala.” (H.R. Bukhari dari Sa’sa’ah).
“Bahwa Rasulullah saw bersabda : “Didatangkan kepadaku Buraq, yaitu binatang putih lebih besar dari keledai yang lebih kecil dari bagal. Ia melangkahkan kakinya sejauh pandangan mata. Kemudian saya mengendarainya, lalu ia membawaku sehingga sampai di Baitulmakdis. Kemudian saya mengikatnya pada tempat para nabi mengikatkan kendaraannya. Kemudian saya salat dua rakaat di dalamnya, lalu saya keluar. Kemudian Jibril membawa kepadaku sebuah piala yang berisi minuman keras (khamar) dan sebuah lagi berisi susu; lalu saya pilih yang berisi susu, lantas Jibril berkata : “Engkau telah memilih fitrah sebagai pilihan yang benar”. (H.R. Ahmad dari Anas bin Malik).

Israk Mikraj merupakan peristiwa yang bukan lah dianggap lojik oleh akal segelintir manusia yang lemah iman dan pegangan takqwanya. Israk Mikraj ni betol ke? Boleh percayakah Israk Mikraj ini? betulkah perjalan dari Baitulmaqdis ke masjidilharam yang mengambil masa berbulan-bulan boleh digerakkan dalam masa satu malam sahaja? Wujudkah batu yang terapung menunjukan rasa takut dan hormat terhadap wahyu nabi Allah ini? Buroq, ape tu? Inilah dilema yang mungkin mengagangu fikiran segelintir akal manusia yang lemah. Tetapi Israk Mikraj adalah sesuatu yang benar dan tidak dapat disangkal lagi sekiranya dinilai dari sudut pandang keimanan dan ketaqwaan seorang mukim. Ingatlah, bahawa tiada yang mustahil disisi allah dan ilmu allah itu tidak akan kering sekiranya dibentangkan keatas tujuh lautan dibumi ini skalipun. Hadist riwayat Aisyah ra., ia berkata
Batu terapung Israk Mikraj
Batu terapung Israk Mikraj
Rasulullah saw. membaca firman Allah yang berbunyi: Dialah yang menurunkan Alkitab (Alquran) kepada kamu. Di antara isinya ada ayat-ayat yang muhkamat, itulah pokok-pokok isi Alquran dan yang lain ayat-ayat mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyabihat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari takwilnya, padahal tidak ada yang mengetahui takwilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami. Dan tidak dapat mengambil pelajaran daripadanya melainkan orang-orang yang berakal. Setelah membaca firman tersebut Rasulullah saw. bersabda: Apabila kamu melihat orang-orang yang mengikuti ayat-ayat yang mutasyabihat dari Alquran, maka mereka itulah orang-orang yang telah disebut oleh Allah. Maka waspadalah terhadap mereka
Perlukan kita mencari kelojikan sesuatu nas atau ayat-ayat Allah itu sekiranya telah terang tertera dan tercatat didalam Al-Quran dan hadis-hadis Rasullah SAW sendiri tentang kesahihanya. Pernahkah kita mempertikaikan kenapa kita perlu tawaf mengelilingi Ka'bah sebanyak tujuh kali bagi melengkapkan Ummah atau Haji, kenapa tujuh, kenapa tidak enam taupun lapan? Pernahkah kita bertanya dan memeprtikaikan kenapa solat subuh dua rakaat, solat zuhur, asar dan isyak empat rakaat manakala solat maghrib itu tiga rakaat? kenapa tidak semua solat kita dua rakaat sahaja kan lebih mudah? pernahkah kita?

Justeru konsep yang sama dalam mengatasi permasalahan Haji, Umrah dan solat ini haruslah diguna pakai dan diaplikasikan secara sama dalam kita menangani permasalah yang menimpa dalam diri sesetengah individu yang tidak mempercaya dan mempertikaikan kebenaran Israk Mikraj ini.  Kita seharusnya mengambil peristiwa Israk Mikraj ini sebagai satu titik aras dan satu sempadan bagi membezakan keimanan dan sejauh mana kita keimanan sesorang individu mukmin itu sendiri. Sememangnya, Allah lebih mengetahui apa yang terkandung dalam setiap peristiwa yang diaturkan dan segala perancangan dan peristiwa yang diatur adalah sempurna zahir dan batinya dan tiada perancangan yang sempurna melainkan perancangan Allah SWT.

Sayidina Abu Bakar al-Siddiq telah menunjukan contoh yang sangat unggul apabila terus mengenepikan lojik akal apabila mendngar ungkapan Rasulluah SAW dan ayat al-Quran  berkenaan peristiwa tersebut. Mereka membuktikan keimanan dan keyakinan yang tidak berbelah bahagi terhadap apajua yang disampaikan oleh Muhammmad SAW.
“Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui. [al-Isra' : 1]
Sepertimana juga menyebutkan berkenaan al-Mikraj dalam surah an-Najm, ayat ke-7 hingga ke-18. Firman Allah Taala :-
(7) Sedang dia berada di ufuk yang tinggi. (8) Kemudian dia mendekat, lalu bertambah dekat lagi. (9) Maka jadilah dia dekat (pada Muhammad sejarak) dua ujung busur panah atau lebih dekat (lagi). (10) Lalu dia menyampaikan kepada hambaNya (Muhammad) apa yang telah Allah wahyukan. (11) Hatinya tidak mendustakan apa yang telah dilihatnya. (12) Maka apakah kaum (musyrik Mekah) hendak membantahnya tentang apa yang telah dilihatnya? (13) Dan Sesungguhnya Muhammad telah melihat Jibril itu (dalam rupanya yang asli) pada waktu yang lain, (14) (Yaitu) di Sidratil Muntaha. (15) Di dekatnya ada syurga tempat tinggal, (16) (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidratil Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. (17) Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya. (18) Sesungguhnya dia Telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar.

Mukjizat al-Isra’ menunjukkan kemuliaan yang tinggi kepada Rasulullah s.a.w dan peristiwa yang mengukuhkan jiwa Baginda di mana Baginda saw dilihatkan kepada kerajaan langit dan bumi. Peristiwa Isra’ juga merupakan berita gembira buat Baginda selepas kehilangan dua orang penting dalam hidupnya iaitu kewafatan bapa saudaranya, Abu Talib dan isteri tercinta, Khadijah pada tahun yang dinamakan “Tahun Kesedihan” serta selepas perjalanan dakwah Baginda saw ke Thaif yang disambut dengan penentangan dan penganiayaan kepadanya. 
Seharusnya kita menyambut peristiwa yang mengembirakan Nabi SAW degan hati terbuka dan tanpa ada perasaan syak dan berbelah-bahagi dari sibuk memikirkan lojik akal terhadap peristiwa Israk Mikraj ini. Bukankah telah terang dan jelas terdapat didalam nas dan hadis yang sahih tentang peristiwa ini apa lagi yang dirunsingkan dan menyukarkan keadaan bagi mencari kelojikannya? Kita seharunya mengenepikan lojik akal pabila bertembungnya isu anatara iman dan akal dalam sesuatu isu seperti peristiwa Israk MIkraj ini. Somoga denagn keberkatan peristiwa ini keimanan dan ketaqwaan kita boleh diupgrada dan dinaikan ke level yang lebih tinggi dan soga Allah sentiasa membimbing kita untuk terus berada dalam orbit keimanan Al-siddiq RA.

P/s - selamat menyambut malam Isra' Mikraj dan semoga kita memperoleh keberkatan bersemperna peristiwa Isra' Mikraj ini, Insya'Allah..
Wa'Allahualam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Music Player